Sunday, 31 December 2017

Vita C Shaklee - Keperluan Nutrisi Orang Sihat Vs Orang Sakit

Ramai yang sangka keperluan nutrisi bagi orang yang sihat dengan orang yang sakit adalah sama. Sangkaan-sangkaan tu lupakan je la, yang pastinya memang tak sama.



Keperluan Nutrisi orang sihat dengan orang yang sakit adalah berbeza. Apa pasai pula berbeza ??? Meh sini nak bagi tau pasai apa. 
Vita C Shaklee - Keperluan Nutrisi Orang Sihat Vs Orang Sakit


Yang pertama, cer korang tengok ejaan orang sakit & sihat tu. Memang sah-sah la berbeza kak oii.. kalo di sebut kompom bunyi pun berbeza. Nampak macam sama, tapi tak serupa.



Orang yang sihat dah tentu-tentu insyaAllah, hat nutrisi yang lompong-lompong tu kalo nak top up tersangat la sedikit kalo nak di bandingkan dengan orang yang sakit, nak-nak lagi yang ada sakit kronik.




Berbeza pula dengan orang ada sakit kronik, sel-sel di dalam badan dia sendiri pun dah banyak yang rosak. Kalo nak di samakan pengambilan dengan orang yang sihat memang tak la. Lepas tu dah tentu-tentu dose yang tidak cukup akan melambatkan lagi proses pembaikan. Silap-silap nanti tak berkesan pula.






Sebelum citer lebih panjang, saya bagi tau awal-awal. Ni saya ambil contoh Vitamin C Shaklee ye. Vitamin C kan hot ramai yang cari, sampai sanggup ambil injection pun hado.




Vita C Shaklee - Keperluan Nutrisi Orang Sihat Vs Orang Sakit

Ada 2 kategori, satu yang jenis takut nak telan banyak-banyak pil. Hat satu lagi ni yang suka makan banyak pil, yang ni biasanya yang nak kesan yang cepat.



Bagi mereka yang normal (tidak mempunyai sebarang penyakit/penyakit Kronik). Mereka hanya memerlukan 75-100mg Vitamin C sahaja.



Tapi dalam kes yang mempunyai masalah atau penyakit kronik, seperti kanser, jangkitan kuman, baru lepas eksiden memang harus extra pengambilan vitamin C.



Badan kita akan memerlukan lebih kurang 20-40 kali ganda jumlah vitamin C berbanding biasa. Tapi ini bukan la berterusan, ianya di ambil secara berperingkat sehingga simptom penyakit hilang.



So, untuk orang normal yang tiada sakit apa² atau nak maintain kesihatan, macamana pula?



Uols boleh la follow intake yang dah di sarankan oleh Saintis & Pakar Nutrisi Shaklee, ini contoh jika korang ambil Vita C Shaklee la ye.



Next posting saya cerita kenapa kena pilih Vita C Shaklee. Apakah perbezaan Vita C Shaklee dengan jenama yang lain. Tungguuuuu.


Vita C Shaklee - Keperluan Nutrisi Orang Sihat Vs Orang Sakit


Jika berminat nak dapatkan Vita C Shaklee atau konsultasi tentang keperluan nutrisi anda. Hubungi saya di talian 012-624 5361.

Cara Kuatkan Sistem Imun Anak | Tips Elak Anak Kerap Jatuh Sakit

Bila anak sakit je, kita mak-mak ni la yang paling risau, ye la siapa yang tak sayang anak. Kalo boleh nak sakit tu kita yang tanggung saki...